آموزشگاه نصب و تعمیرات برق و الکترونیک

آموزشگاه نصب و تعمیرات برق و الکترونیک

آموزشگاه نصب و تعمیرات برق و الکترونیک

آموزشگاه نصب و تعمیرات برق و الکترونیک

آموزشگاه نصب و تعمیرات برق و الکترونیک

بایگانی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با ساختار زبان FBD

زبان FBD یک زبان گرافیکی بوده که قابلیت برنامه ریزی برای کنترل کننده های منطقی یا گیت های منطقی را دارد. زبان FBD می تواند به راحتی عملکرد بین متغیر های ورودی و متغیر های خروجی را توصیف نماید. معمولا هر تابع به عنوان یک مجموعه از بلوک ها توصیف می شود. در زبان برنامه نویسیFBD متغیر های ورودی و متغیر های خروجی توسط خطوط اتصال به بلوک ها متصل می شوند. معمولا اتصال بلوک ها در زبان FBD به شکل زیر می باشد.

  • یک متغیر ورودی ویک ورودی یک بلوک
  • خروجی یک بلوک و ورودی بلوک دیگری
  • خروجی یک بلوک و متغیرخروجی

معمولا برای آشنایی و آموزش انواع زبان برنامه نویسی پی ال سی باید به بهترین آموزشگاه پی ال سی در تهران مراجعه نمود. بدین ترتیب می توان با کیفیت بهتر و سرعت بالاتری با انواع زبان های برنامه نویسی پی ال سی آشنا شد. زیرا بهترین آموزشگاه پی ال سی در تهران از تجهیزات بسیار مدرن و همچنین بهترین مدرسان برای آموزش پی ال سی بهره می برد. توابع منطقی در زبان FBD کاربرد بسیار زیادی داشته که می توان به راحتی آنها را از پوشه ای به نام Basic Fanctions پیدا نموده و از آنها استفاده نمود.

آشنایی با توابع منطقی و یا گیت های منطقی در زبان FBD

توابع منطقی و یا گیت های منطقی مختلفی را می توان در زبان FBD مورد استفاده قرار داد، که این موضوع باعث شده تا این نیاز احساس شود که انواع گیت های منطقی مورد استفاده در زبان برنامه نویسیFBD را شناسایی نموده، تا بتوان راحت تر برنامه های پیچیده را به زبان FBD نوشت. از جمله کاربردی ترین نمونه از توابع منطقی در زبان FBD می توان به OR، AND و NOT اشاره کرد. که هر کدام از آنها می تواند کاربرد خاص خودش را داشته باشد.

گیت منطقی OR درزبان FBD

وظیفه ای که تابع منطقی OR داشته، جمع کردن متغیر های ورودی می باشد. پایه های این تابع را معمولا در حالت پیش فرض باید صفر در نظر گرفت. اگر یکی از ورودی ها یک باشد، خروجی که به دست می آید نیز برابر با یک می باشد.

ساختار زبان FBD
ساختار زبان FBD

گیت منطقی AND  درزبان FBD

در تابع منطقی AND در زبان FBD معمولا تعداد ورودی ها می تواند زیاد باشد، اما معمولا خروجی یکی است. خروجی که از تابع AND به دست می آید معمولا صفر می باشد. زیرا وظیفه تابع منطقی AND ضرب کردن ورودی ها بوده و حاصل این ضرب را به صورت خروجی تحویل می دهد. از آنجا که احتمال این که یکی از ورودی ها صفر باشد زیاد بوده، در نتیجه خروجی نیز در اغلب مواقع صفر می شود. در تابع AND پایه ها به صورت پیش فرض یک به حساب می آیند.

گیت منطقی AND  درزبان FBD
گیت منطقی AND درزبان FBD

گیت منطقیNOT درزبانFBD

از جمله ساده ترین توابع منطقی که می توان به آن اشاره نمو، تابع NOT می باشد. این تابع معمولا یک ورودی و یک خروجی بیشتر نداشته و خروجی را همیشه باید برعکس ورودی در نظر گرفته، یعنی اگر ورودی صفر باشد، خروجی یک بوده و در صورتی که ورودی یک باشد، می توان خروجی را صفر در نظر گرفت. از این رو معمولا به این تابع معکوس کننده هم گفته می شود.

گیت منطقیNOT درزبان FBD
گیت منطقیNOT درزبان FBD

نتیجه گیری

تا به حال متوجه شده اید که هر کدام از توابع منطقی دارای یک وظیفه مشخص بوده، از این رو این گیت های منطقی در زبان FBD از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده، از این رو افرادی که می خواهند برنامه نویسی پی ال سی به زبان FBD را بیاموزند، حتما می بایست با توابع منطقی مختلف یا همان گیت های منطقی به خوبی آشنا باشند. بدین ترتیب می توانند با استفاده از این توابع منطقی برنامه های بسیار کاربردی و پیچیده را نوشته و از آنها استفاده نمایند. معمولا هر کدام از گیت های منطقی یک عملیات ریاضی مانند جمع و یا ضرب را انجام داده، بدین ترتیب با استفاده از زبان FBD به راحتی می توان برنامه های بسیار پیچیده را نوشت. بدین ترتیب معمولا اغلب افراد تمایل دارند از زبان FBD برای برنامه نویسی پی ال سی استفاده نمایند، زیرا کار با این زبان برنامه نویسی پی ال سی برای همه افراد می تواند بسیار ساده باشد.

 

 

منبع : ساختار یک برنامه به زبان FBD

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی